Sunday 6 May 2012

sifat sifat wanita baik

. Sentiasa taat kepada ALLAH dan Rasul. Tandanya ialah ia sentiasa melaksanakan segala perintah dan meninggalkan segala larangan ALLAH. 
Firman ALLAH, surah An Nisa' ayat 34 yg bermaksud " ....Wanita Solehah ialah yg taat kepada ALLAH dan yg (memelihara maruah) dirinya ketika suaminya tidak ada di rumah...." ..
Orang yang dapat melaksanakan segala perintah dan meninggalkan segala larangan, tanda ia telah bertakwa. Orang yang bertakwa iala sebaik-baik manusia di sisi ALLAH  dan di sisi makhluk.

2. Sentiasa mengutamakan amalan-amalan yang boleh membantu menegakkan agama ALLAH. Surah At-taubat ayat 24, ALLAH menjelaskan sifat orang mukmin yang benar-benar menyintai agama ALLAH ia sanggup mengorbankan segala kepentingannya terharap harta, keluarga dan lain-lain kerana cinta kepada perjuangan ALLAH.

3. Sentiasa membantu perjuangan kaum lelaki dalam menegakkan agama Allah, membela kebenaran dan takwa. Bukan menjadikan lelaki sebagai kuda untuk mencapai dan memenuhi tuntutan nafsu, merosakkan agama dan menyuburkan kemungkaran. 

4. Berbuat baik kepada ibu bapa.

5. Sentiasa berderma dan berinfak ke jalan Allah dan jalan kebajikan. Contah peribadi wanita demikian ialah Siti Khadijah isteri Rasulullah SAW dan lain-lain serikandi Islam.

6. Sentiasa berbaik-baik dan menyenangkan hati jiran.

7. Tidak pernah berdua-duaan (berkhalwat) bersama lelaki ajnabi (bukan muhrim)

8.Tidak berhias (bersolek) menyerupai wanita jahiliah seperti mewarna dan mengerinting rambut, mengecat kuku, membuat tahi lalat palsu (secara tatu), memakai gelang kaki dan sebagainya.

9. MENUTUP AURAT. Tidak mendedah aurat dan tidak memikirkan kecantikan untuk totonan lelaki ajnabi (bukan mahram) Ketika keluar rumah.

10. Tidak keluar rumah bersendirian tanpa ditemani oleh suami atau muhram atau ditemani oleh dua wanita yang baik.

11. Menjaga akhlak di rumah dan di luar rumah.

No comments:

Post a Comment